Bredband

Bredband via Bahnhof

Sedan maj 2020 finns det ett gruppavtal med bredbands-operatören Bahnhof vilket innebär att alla boende erbjuds Internet med hastigheten 1000 Mbit (teoretisk maxhastighet) via sitt bredbandsuttag som finns i, eller i nära anslutning till, hallen.

För att aktivera Internet ska antingen en router eller dator (router rekommenderas) anslutas till bredbandsuttaget. Öppna sedan en webbläsare, det ska automatiskt komma upp en registreringssida, om det inte gör det ska man gå till adressen http://dhcp.bahnhof.se och därefter följa anvisningarna.

För att komma igång med anslutningen, se instruktionsblad från Bahnhof HÄR och HÄR.

Internet ska vara aktiverat för alla bostadsrättshavare, om det inte fungerar ber vi er kontakta Bahnhofs tekniska kundtjänst på 010 – 510 30 19.

Om du är hyresgäst och tidigare tackade nej till erbjudandet om att få tillgång till Bahnhofs gruppavtal men nu önskar aktivera det ber vi er att kontakta styrelsen.

Kundsupport

Om ni upplever problem med bredbandet ber vi er att i första hand kontakta Bahnhofs tekniska kundtjänst på 010 – 510 30 19.

Router

Router är respektive boendes ansvar. Styrelsen kan tyvärr inte hjälpa till utan vi hänvisar till att antingen kontakta Bahnhof som säljer routers eller att köpa via elektronikhandelsföretag så som Elgiganten, Webhallen med flera.

Bredbandsuttag

Ansvaret för skötsel och underhåll av det bredbandsuttaget som finns i lägenheten ligger på respektive bostadsrättshavare. Ansvarsfördelningen går att likna med elskåp, eluttag och elkablage i lägenheten. Bostadsrättshavare ansvarar för själva uttaget och den del av nätverkskablage som finns vid uttaget medan föreningen ansvarar för kablaget fram till respektive lägenhet.

Bostadsrättshavare får byta ut sitt bredbandsuttag, men står för kostnaden. Detsamma gäller om det saknas ett uttag, det är bostadsrättshavaren som får stå för kostnaden om ett uttag behöver installeras.

Föreningens tekniska förvaltare Driftia kan hjälpa till att installera, eller byta ut, bredbandsuttag.

Hyresgäster som har problem med sitt bredbandsuttag eller eventuellt vill byta ut till ett nytt ska kontakta styrelsen.